WAT ZIJN GROENE SMOOTHIES?

Groene Smoothies zijn plantaardige en natuurlijke drankjes gevuld met bladgroente en vers fruit. Wanneer je aan de kleur bent gewend en er je eerste Groene Smoothie hebt geproefd zul je verbaasd zijn hoe lekker deze drankjes zijn.

We weten dat veel mensen het moeilijk vinden om iedere dag bladgroente te eten. Maar met een Groene Smoothie wordt dit allemaal wel veel eenvoudiger. Vervang uw ontbijt of lunch eens door een groene smoothie en u zult merken dat u meer energie en uzelf fitter gaat voelen.

Maar heeft u wel eens een groene smoothie geprobeerd?

Groene Smoothies zijn een super vervanger voor slechte koolhydraten zoals brood of pasta’s! Wanneer u het nog nooit geprobeerd heeft is het zeker de moeite waar om dit te gaan doen want u zult snel de resultaten gaan merken.

Wanneer was de laatste keer dat je hebt genoten van 2 kopjes rauwe boerenkool? Nooit, toch? Alleen al bij de eerste gedachte zou je waarschijnlijk al moeten kokhalzen, toch?. Nou, dat is dus bij een groene smoothie wel even anders! Echt een boerenkool Groene Smoothie is super eenvoudig te maken en smaakt compleet anders dan wat je er in eerste instantie van zou verwachten.

Ik kan nu zelfs mijn groene smoothie slurpend opdrinken tot de laatste druppel omdat op deze manier gezonde bladgroente eten een heel andere ervaring is geworden. En bovendien zijn deze smoothies ook nog eens ontzettend gezond voor je.

Nu is het jouw beurt om te beginnen met een zelfde vreugdedans!

Wist u dat bladgroenten meer waardevolle voedingsstoffen hebben dan enig ander voedsel? Ze bevatten hoogwaardige aminozuren, belangrijke mineralen, vitaminen, antioxidanten en heilzame fytochemicaliën (plantaardige stoffen ook bekend als fytonutriënten).

Het toevoegen van grote hoeveelheden bladgroenten in uw dieet zal je lichaam gezonder en sterker maken. Onze voorouders zijn het levende bewijs van deze oerfoods en we kunnen niet wachten om u te hebben overtuigd om met ons mee te gaan op de groene smoothie trein.

Een groene smoothie is eenvoudig te maken

Alles wat je nodig hebt is een blender, bladgroente en fruit. Echt! Dat is alles. Gezond eten hoeft dus geen rocket science te zijn.
Laten we het nog duidelijker voor u maken: we volgen altijd een stelregel die voor iedere gezonde groene smoothie geldt. Hierbij wordt altijd 60% fruit en 40% bladgroente gebruikt. Bij deze verhouding krijgt u altijd voldoende bladgroente en bovendien smaakt de smoothie heerlijk fris door het fruit.

We houden onze smoothies zo natuurlijk mogelijk. Dus geen toevoegingen van suikers of smaakstoffen maar gewoon natuurlijke en gezonde producten. Toevoegingen als kokosmelk, vetarme natuurlijke melk en superfoods aan de groene smoothies maken ze smaakvoller maar ook nog steeds erg gezond. Waardevolle voedingsstoffen als eiwitten clacium en kalium werken goed op onze gezondheid en vervangen de stoffen die we tijdens ons ontbijt en of lunch wel nodig hebben.

 
  • Groene Smoothies
  • Groene smoothie immuniteit
  • 21 dagen groene smoothies

VOORDELEN GROENE SMOOTHIES

1. Beste manier om meer groen in uw voeding te krijgen
Volgens een aantal studies eet slechts 40% van de bevolking het gewenste gemiddelde van vijf of meer porties fruit en groenten per dag. Het percentage donkergroene bladgroenten verbruik is hierbij nog lager. Laten we eerlijk zijn, hoeveel van jullie zou een bos spinazie, selderij, peterselie of boerenkool per dag eten? Ik denk bijna niet. Groene Smoothies bieden de mogelijkheid om dagelijks de juiste hoeveelheid donkere bladgroenten te nemen en het is eigenlijk ook nog plezierig om te drinken.
2. Hoger Chlorofyl vermogen

In eenvoudige bewoordingen, chlorofyl is de zonne-energie geabsorbeerd door planten die hen deze felle groene kleur geeft. Zonder de zon zou een plant niet in staat zijn om zelf chlorofyl te maken. Dit "bloed van planten" is structureel vergelijkbaar met hemine, het eiwit deel van hemoglobine dat zuurstof vervoert in ons bloed. De voordelen van de stof chlorofyl is het vermogen om meer zuurstof door het lichaam te vervoeren en de toepassing van meer binding van carcinogenen tot DNA. Dit alles is ter bescherming van de lever en andere organen tegen lage röntgenstraling, straling afkomstig van televisietoestellen, computer schermen, magnetrons en mobiele telefoons. En een van de beste manieren om meer chlorofyl in uw voeding te krijgen is, ja je raadt het al, door het regelmatig drinken van groene smoothies!

3. Goede bron van eiwitten

We hebben geleerd dat als we meer eiwitten in onze voeding willen we meer vlees en of zuivel moeten eten. Echter, dit begrip is een grote misvatting. Heb je je ooit afgevraagd waar dan de gorilla's of olifanten hun proteïne uit halen? Hun dieet is op basis van planten. Dr Lesley Van Romer legt in haar artikel uit dat aminozuren, de bouwstenen waaruit eiwitten zijn opgebouwd gewoon hetzelfde is of ze nu uit een plant of een dier komen. In feite heeft spinazie 44% eiwitten de hoogste van alle groene bladgroenten. Dus neem een extra handvol spinazie in je groene smoothie.

4. Goede bron van extra vezels

Regelmatige consumptie van vezels is van cruciaal belang voor onze gezondheid. Vezels werken als een spons die genieten van de toxines in ons spijsverteringskanaal, vooral in de dikke darm voordat ze verdwijnen uit ons lichaam. De meeste mensen consumeren zeer kleine hoeveelheden vezels in hun voeding wat resulteert in een slechte spijsvertering en of verstopping. Groene smoothies helpen bij het verlichten van dit probleem bovendien zullen deze natuurlijke vezels een gezondere manier zijn dan een pil of poeder.

5. Goede PH waarde van ons lichaam

Vaak hoor je dat ons lichaam ‘verzuurd’ is en dat het meer basisch of ‘alkalisch’ moet worden. Men bedoelt dan te zeggen dat ons lichaamsweefsel en onze lichaamsvloeistoffen een te lage pH hebben, dat het lichaam te zuur is.

De pH-schaal loopt van 1 tot en met 14, waarbij 1 extreem zuur is en 14 extreem basisch. Een pH van 7 is neutraal, water bijvoorbeeld.

Idealiter heeft ons lichaamsweefsel een pH-waarde van 7,35 à 7,45. Een beetje basisch dus. De vraag is echter of deze waarden wel gehaald worden. De theorie is namelijk dat wij met z’n allen een beetje verzuurd zijn door slechte voeding, te veel stress, milieuvervuiling en medicijnen.

Als je te weten wilt komen hoe ‘zuur’ je bent, dan kan je dit testen met behulp van een lakmoespapiertje (in de apotheek verkrijgbaar, soms moet het wel besteld worden). De lakmoespapiertjes worden ook wel zuur/baseteststrips genoemd.

De pH waarde van de urine zou volgens zuur-base goeroe Robert Young van ‘The pH Miracle’ boven de 7,2 moeten liggen. In het algemeen kan gesteld worden dat we niet kunnen leven bij een pH lager dan 6,8 en hoger dan 7,8.  Best een krappe range.

Je lichaam wordt niet persé zuur van producten die zuur smaken, zoals bijvoorbeeld citroen. Het gaat uiteindelijk om ‘zure resten’ die in je lichaam achterblijven. Feitelijk gaat het om het aantal waterstofionen of H+-en in je lichaam. Een hoge concentratie van deze waterstofionen maakt je lichaam zuur.

Als het lichaam te zuur wordt zal hij of zij meer vatbaar zijn voor ziekten en infecties. Omdat groene smoothies veel fruit en donkere bladgroenten bevatten die hoog scoren op de alkalische schaal, kan men gemakkelijk een gezonde pH waarde onderhouden het dagelijks te consumeren.

6. Betere opname voedingsstoffen

Bij het eten van uw dagelijkse (blad)groenten is het belangrijk dat u zeer goed kauwt. Om de maximale voedingswaarde binnen te krijgen moeten de cellen van de groente worden gebroken. De celwanden van donkere bladgroenten moeten we letterlijk kauwen tot een romige consistentie voordat we deze doorslikken. Dat is gewoon menselijkerwijs onmogelijk. Het probleem kan gemakkelijk worden opgelost door de groente met andere vruchten in een krachtige mixer te gooien, die in staat is deze celwanden te breken, en waardoor de opname van voedingsstoffen in ons lichaam optimaal is.

7. Gewichtsverlies door betere balans

Ik heb geen behoefte aan een deskundige want ik kan je dit vertellen uit eigen ervaring. Het drinken van groene smoothies zal het tussendoor snacken aanzienlijk verminderen. Er is iets wat uw eetlust meer regelt, zodat u minder ups en downs zal ervaren tijdens de dag. Het balancerende vermogen door uw ontbijt en lunch te vervangen met groene smoothies zorgt ervoor dat u minder zin heeft in slechte tussendoortjes overdag.

8. Gezondere huid, haar en nagels

De mogelijkheid om meer vezels te nuttigen en het beter alkaliseren van het lichaam maakt groene smoothies een fantastische aanvulling op uw schoonheid. In plaats van het aanbrengen van een zalfje zullen groene smoothies van binnenuit hun werking doen. Het reinigende en ontgiftende vermogen van donkere bladgroenten ondersteund de afvoer van gifstoffen en zorgt voor een gezonde darmflora. Als gevolg hiervan zal uw huid mooier worden, zal je haar glanzender en zachter worden en je nagels sneller groeien. Wie zou dat nu niet willen?

9. Kinderen zijn er dol op

Het is niet eenvoudig om jonge kinderen elke dag hun dagelijkse portie groente te geven. Omdat het juist in deze jaren erg belangrijk is dat ze de juiste hoeveelheid groente dagelijks binnen krijgen is het vaak de strijd tegen het onbekende. Omdat de groene smoothies een mix is van groente en fruit is het voor kinderen veel gemakkelijker om deze te drinken. Wanneer je bovendien ook nog eens gebruik maakt van natuurlijke zoetstoffen als honing of gewoon zoete vruchten is de smoothie weg voordat je er erg in hebt.

10. Budget vriendelijk

Je kan denken dat het meer kost om groene smoothies te maken omdat je meer fruit en donkere bladgroenten moet kopen. Maar in de praktijk blijkt dat we genoeg alternatieve ​supplementen kopen die onze voeding moeten verbeteren. In plaats van geld te besteden aan diverse supplementen kun je beter investeren in een groene smoothie. Het zal u voorzien van een overvloed aan levende enzymen, vitaminen en mineralen. Simpel gezegd, het drinken van groene smoothies is veel zuiniger dan het drinken van dure supplementen. Bovendien bespaard u ook nog op brood, beleg en snack's.