De kleur van groene smoothies is niet altijd groen

De kleur van groene smoothies is niet altijd groen

Groene smoothies zijn vaak juist niet groen

Het is waar; de kleur van groene smoothies zijn lang niet altijd groen. Maar welke kleur jouw smoothie ook heeft, het blijft een groene smoothie, omdat het woordje groen niet verwijst naar de kleur, maar naar groenten. Maar laat je niet ontmoedigen door de kleur, want ook een rode of bruine smoothie is een energiebom en bovendien uitermate lekker!

Groene smoothies bevatten altijd groente (bij voorkeur 30% groenten en 70% fruit) en normale smoothies bevatten alleen fruit (aangevuld met yoghurt e.d.).

Historie

In de prehistorie werden planten, aarde, vet en zelfs urine gebruikt om grotschilderingen te maken. En nog steeds zijn deze schilderingen te bewonderen, dus dat zegt wel wat over de kwaliteit van de pigmenten uit deze grondstoffen.

Ook vandaag de dag worden er nog natuurlijke pigmenten gebruikt als basis voor verf.
Ook groenten en fruit bevatten natuurlijke pigmenten die de kleur bepalen. In witlof bijvoorbeeld zit weinig pigment, vandaar de witte kleur. Zonlicht is van grote invloed op de aanmaak van pigmenten, vandaar dat groenten die nauwelijks zonlicht krijgen (asperges, champignons) vrijwel allemaal uitsluitend lichte (witte) pigment bevatten.
Daar tegenover heb je bijvoorbeeld de biet, die enorm veel (rode) pigmenten bevat.

Het is niet moeilijk om zelf bijvoorbeeld je textiel te verfen met groenten en fruit die wij dagelijks vinden bij de groenteboer. En word je er handig in, dan is zelfs een kleurschakering van de regenboog haalbaar. Een paar voorbeelden:
Roze/rood : bieten en blauwe bessen
Oranje : uienschillen en mais
Geel : sinaasappels en citroenschillen
Blauw/paars : zwarte bessen en rode kool
Groen : spinazie.

De kleur van groene smoothies wordt dus vooral bepaald door de pigmentkleur van de ingredienten die je voor je groene smoothie gebruikt. Helaas geven de foto’s bij die heerlijke recepten die je tegen komt in bladen en andere media niet altijd de werkelijkheid weer. Daarvan kan je in verwarring raken; misschien heb je iets verkeerd gedaan? Neem bijvoorbeeld de gojibes. Deze bes valt onder de categorie superfoods en is razend gezond en ook nog eens lekker. Maar jouw smoothie zal absoluut niet groen zijn als je deze bessen toevoegt als ingredient! Ons advies; laat je niet afleiden door de kleur!
Nogmaals: hoe poepbruin jouw smoothie er soms ook uitziet; de kleur doet niets af aan de gezonde voedingsstoffen en de smaak!

30 groene smoothies recepten