Misvormde groenten niet in de Nederlandse schappen

Misvormde groenten niet in de Nederlandse schappen

Deze week was er een interessant onderwerp op Een Vandaag te zien: waar blijven de groenten die niet aan onze normen voldoen omdat ze een vlekje hebben, misvormd zijn of bijvoorbeeld te klein zijn.
In Frankrijk worden misvormde groenten sinds kort in de supermarkt aangeboden, wat leidde tot een verhoging van het aantal klanten van 24%. Duitsland en Engeland gaan dit initiatief nu ook opvolgen. De Nederlandse supermarkten echter weigeren nog steeds de groenten met een twist aan de consument aan te bieden; ze “durven het niet aan”.

Stichting Kromkommer was ook aan het woord tijdens de uitzending van Een Vandaag. Deze stichting probeert afwijkende groenten op de kaart te zetten omdat zij van mening zijn dat weggooien verspilling is. Hiervoor hebben ze allerlei acties op touw gezet. Maar waar hebben we het nou over? Enkele feiten op een rij.

De telers gooien per jaar tussen de 5 en 10 procent van hun oogst weg, omdat ze niet voldoen aan de eisen. Tweebenige wortels, tweelingtomaten, te kleine paprika’s enz. gaan rechtstreeks de kliko in. Terwijl er qua smaak niets aan te merken is op deze “gekke groenten” zoals Kromkommer ze noemt.
Daarom hebben ze met telers afspraken gemaakt en kopen ze de gekke groenten van hen op. Hiervan maken ze soepen die ze verkopen op diverse punten in Nederland.
Nee, ze krijgen deze groenten niet gratis, ze betalen er zelfs de normale prijs voor.

Wij van Groene Smoothie Tips vinden de gekke groenten te gek! En we hopen natuurlijk dat de lobby van Kromkommer zijn vruchten af gaat werpen.
Maar de echte essentie van dit verhaal is natuurlijk de voedselverspilling. In Nederland wordt er jaarlijks voor 2,4 miljard euro aan voedsel weggegooid, zo’n 50 kilo per persoon.
Begin dit jaar heeft het Voedingscentrum dan ook afspraken gemaakt met supermarkten om deze verspilling tegen te gaan. Als we bijvoorbeeld kijken naar de resultaten van deze afspraken met Albert Heijn, dan heeft de AH het eetmaatje ontwikkeld en aan klanten uitgedeeld. Dit maatje helpt je niet meer in te kopen dan je nodig hebt. Een ander voorbeeld van de AH is dat zij overschotten afstaan aan voedselbanken of naar een verwerker brengen die er bijv. biogas van maakt.

Goede initiatieven, al brengt het eetmaatje weer bergen plastic afval in omloop. In plaats daarvan hadden wij toch echt liever de gekke groenten in de schappen bij AH willen zien.
Appie; misschien volgend jaar?